IKATAN CINTA KAMI

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers Daisypath Anniversary tickers

Monday, July 22, 2013

Terima kasih kenangan...


Assalamualaikum...

Selamat malam. Alhamdulillah... dah hampir dua minggu kita menjalani ibadah berpuasa. Syukur atas nikmatMu masih diberikan peluang untuk terus berlumba-lumba mengerjakan ibadah di Bulan Ramadhan ini. Tadi sebelum berbuka, seperti biasa aku akan call mak dulu bertanyakan kesihatan mak dan anak2 aku di sana. Sesungguhnya hati aku teramat merindukan mereka. Buah hati aku. Sampai bila nak terus macam ni? Persoalan dan entah bila ada jawapannya. Semoga Allah permudahkan segala urusan ku.

Bila masuk Bulan Ramadhan, pasti secara tiba-tiba kisah zaman kanak-kanak aku bermain-main di minda. Seronoknya jadi budak2, tak perlu nak berfikir tentang masalah orang dewasa. Yg pasti zaman kanak-kanak bulan berpuasa aku tak macam kanak-kanak lain. Tapi aku bertuah, disebabkan pengalaman itu.. aku berada di sini. Alhamdulillah. Terima kasih pada mak, yang sentiasa mendidik aku tentang kesusahan. Teringat tika darjah satu, ketika itu.. aku masih seorang diri tanpa adik. Mak mengajar aku mencuci pakaian sekolah sendiri dengan tangan, masak nasi sendiri dengan mengunakan dapur gas. Time tu tak ada rice cooker... orang susahlah katakan. Tiap2 pagi, mak kejut awal.. dan dipaksa masak nasi nak bawak bekal ke sekolah.  Ya Allah, time tu.. serius aku memang ngeri dengan mak. Mak teramat garang, silap sikit pasti ada sesuatu aku hinggap di sekitar badan ku.

Bila bulan ramadhan, mak memang tegas dalam mengajar aku untuk berpuasa. tak silap aku.. umur dah 5-6 tahun mak dah start suruh berpuasa penuh. Tapi tak pernah penuh pun, aku selalu minum tanpa pengetahuan mak. Hihi. kalu mak tahu, gerenti dia katuk aku time tu. Time berpuasa jugak la, mak akan mencari duit lebih dengan berniaga kat bazar dalam kem. Yang akan jadi mangsanya aku.. dah la kene paksa puasa, pastu suruh plak tolong masak juadah nak dijual kat bazar. Serius penat. lepas habis masak, mak pergi berniaga dan meninggalkan dapur yang berselepah.. aku la jadik mangsa mengemas.. sampai bersih kalu tak mak balik tentu kene rotan. Pernah satu hari tu, balik dari bazar mak bawakkan aku kuih donat 5 ketul. dia tahu aku memang suka donat tika itu... aku time tu, memang lapar macam nak pengsan mengambil kesempatan makan sebijik kuih donat tersebut dengan harapan mak tak kira kuih yang dibelinya. bila nak berbuka, mak perasan kuih donat tu.. hilang satu.. apalagi mengamuk sakan la dia. Nasib baik ada abah penyelamat aku. tapi memang aku di asingkan, suruh makan jauh2 jangan makan dengan orang berpuasa. Sentap? memang sentap nokss... sedih ya amat. sejak dari itu, mak memang tak percayakan aku.. hihi.. tiap kali balik dari sekolah, mak pasti akan cek gigi dulu.. takut aku makan. Tapi sebenarnya tu kenangan paling indah yang tak pernah aku lupakan.

Aku time kecik memang nakal. Nakal yang teramat. sampaikan dah lali dengan kemarahan mak.. pukulan mak. kunun2 badan aku ni dah cukup kebal lah dengan rotan buluh mak tu. hehe... pernah juga dipaksa suruh sembahyang.. aku malas. aku tutup pintu bilik, duduk diam2 kat dalam. cukup 5-6 minit aku keluar lah dari bilik tersebut kunun2 dah sembahyang. Mak selalu menitik beratkan aku dengan ilmu agama. Alhamdulillah.. dengan paksaan tersebut, skrg bila aku nak tinggalkan sembahyang aku terasa kosong dan berdosa sangat. Terima kasih, mak.

Sekarang ni, bila tengok anak2 aku yang kecil dan nakal tu, terbayang-bayang perangai aku time aku kecik. Dengan tak dengar cakapnya.. suka buat orang marah.. dan setiap kali itu lah, mak akan mengungkit.. perangai kamu masa kecik macam tu la. degil, ganas, habis barang2 aku kat rumah rosak sebab tangan kamu  tak diam2.. aku pasti gelak sendiri. Ya Allah, rindunya suasana time tu. Kalu boleh diputarkan masa, aku nak jadi anak yang baik dan menyenangkan mak.

Terima kasih mak. Dan selamat berpuasa. Kejap je masa berlalu.. sekarang dah Ramadhan ke 13 dah. Alhamdulillah.





No comments:

Post a Comment