IKATAN CINTA KAMI

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, August 8, 2012

Adab itu penting

satu hari yg indah beberapa hari sebelum  post entri ni.. aku, en.Suami ngan anak2 tercinta keluar untuk membeli sedikit barangan dapur kat  TESCO dan terlanjur tu aku ajak le En.Suami ke AEON berdekatan je.. jalan kaki boleh.. ok, tengah best2 jalan ngan En.suami, perut tetibe meragam teramat, yg si Anak sulung plak.. nak kencing.. tergocoh2 aku p cari kedai mamak yang berdekatan.. tetibe ada satu kejadian berlaku depan mata.. Semoga menjadi iktbar buat aku...

Berlaku kemalangan yang aku anggap kecil la.. antara kereta Kancil ngan Kereta Toyota vios... kereta kancil tersilap langkah terlanggarlah bontot Vios tersebut... dalam kete kancil tersebut, pakcik tua pakai baju T-shirt ngan kain pelikat dan kereta vios plak, seorang perempuan melayu berlagak ngan suami serta anak-anak... bersungguh2 aku tgk pakcik kancil tu minta maaf mungkin dia tersilap langkah ataupun tidak perasaan kereta Vios dihadapan..

apa yg aku terkejut, boleh plak perempuan melayu yang berlagak tu menjerit beria2 marahkan pakcik kancil tersebut, aku tengok pun aku terkejut... bukan teruk pun setakat calar 2, 3 garis je.. yg teruk kete kancil tu.. kemik bahagian bonet... pakcik tu diam je, mohon kemaafan berjuta2 kali.. tapi perempuan melayu berlagak tu still menjerit2 macam xde iman.. bulan ramadhan kut.. semua orang tengok dia, serius aku tengok pun aku malu...

moral of the story : adab tu sebenarnya penting, lebih kita ini Melayu dan Islam.. Islam tu sendiri mengajar kita adab tu mencerminkan diri kita dan islam tu sendiri...



No comments:

Post a Comment