IKATAN CINTA KAMI

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers Daisypath Anniversary tickers

Monday, March 4, 2013

salam. selamat petang.

Memang sebak bila terbaca kisah tragedi pertempuran di lahad datu sabah. Tak sanggup rasanya. Allah kuatkanlah hati keluarga mereka. Asal ada je berita tentang tragedi tersebut automatik, air mata pasti mengalir. Siapkan si hero sulung aku selalu bertanyakan kepada aku, Kenapa mak menangis?? . Budak sekecil dia, apalah dia faham erti ini semua kalu diceritakan kepadanya.

Tertarik dengan tulisan seorang blogger http://alyssalurvechoc.blogspot.com.

 "menjadi separuh dari jiwa mereka yang bergelar anggota keselamatan negara bukannya mudah. lihat apa yang ditinggalkan di belakangnya, selangkah mereka mara berjuang untuk pertahankan kedaulatan ibu pertiwi, selangkah mereka meninggalkan amanah Tuhan, selangkah meninggalkan tulang belakang yang menjadi pendukung mereka. aku pasti, sukar. aku yang bergelar anak pernah merasa ditinggalkan. seperti juga Mak. walaupun sekejap. setahun. mungkin sekejap.tapi, buat ayah mereka yang pergi untuk selamanya memikul amanah kesatria?sungguh terasa kehilangan"

dan aku pernah rasa ditinggalkan.. Abah seorang Pesara Tentera. Bagaimana perasaan menanti kepulangan orang yang tersayang dari medan pertempuran. Cukup sengsara perasaan itu. Ya Allah, sebaknya hati ini.

Namun kejadian ini dilawakkan oleh pihak tertentu, mengatakan ianya sandiwara kerajaan untuk meraih simpati rakyat terutama hari piliharaya semakin hampir, sedarkah mereka yang berkata-kata tersebut, di mana letaknya nilai nyawa anggota keselamatan negara kita? Bila dikatakan anggota keselamatan kita anjing kepada Kerajaan UMNO, kerana patuh kepada arahan pemerintah. Kenapa mereka dihina?? adakah kerana mereka anjing kepada kerajaan maka nyawa mereka layak digadai? Banggang tahap apa kita ni sampai sanggup berkata begitu? Banyak cerita dan spekulasi yang timbul.. kenapa hal sebegini dijadikan isu politik.

Sesiapa yang pandai bercakap, mencanang cerita itu ini... seeloknya dihantarlah ke sana, tengok mampukah mereka bernahan setiap peluru yang hadir ke kepala mereka seperti cerita Matrix. Mampukah mereka bersandiwara, berlakon filem perang2 macam cerita omputih dalam televisyen. Mampukah mereka bersuara selepas itu? Manalah tahu org yang mencanang2 cerita ituini, dia sekuat hero macam citer Die Hard, memang kuat, dan susah nak mati. so, apa lagi.. berjuanglah... jangan pandai menuduh dan berkata2 tanpa fakta yang bernas.

Semoga keluarga mangsa tabah. Hanya Allah yang mengetahui setiap kebenarannya yang berlaku. Al-Fatihah.











No comments:

Post a Comment