IKATAN CINTA KAMI

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, June 10, 2009

Episod 2 Pemakanan Sihat...

untuk vitamin seterusnyer, mama Ain akan terangkan mengenai :-

1) kepentingan Vitamin B12
vitamin B12 atau Cobalamin dalam kombinasi dengan Folacin atau lebih dikenali Asid Folik
ianya digunakan dalam pembentukan sel darah merah dan juga membantu serta mengekalkan pelindung selaput saraf.

simptom kekurangan Vitamin B12 ini ialah pernicious Anemia dan lumpuh otot dan urat saraf.
sumber bagi vitamin ini seperti berikut.. daging, Ikan, Ayam dan itik, produk tenusu, telur dan hati.

2) kepentingan Zat Besi merupakan garam galian yang diperlukan dengan sedikit tetapi sangat penting untuk kebaikan kesihatan dalam kehidupan. ianya memudahkan pembentukan hemoglobin dalam sel darah merah, pembentukan myoglobin dalam otot, pembawa oksigen dan terlibat dalam penggunaan tenaga.

kekurangan zat besi mengakibatkan Anemia, Simpton Attention Deficit Hyperactivity dikalangan kanak-kanak dan dikalangan dewasa kerap kali menyebabkan keletihan.

sumber zat Besi Hati, daging, ayam, ikan, cengkerang, telur, kekacang, kacang kering, buah prun kering, bijiran, gandum penuh serta roti yang diperkaya dengan galian dan bayam.

3)Asid Folik juga dikenali Folate. diperlukan untuk menghasilkan sel batu terutama sel darah merah. kekurangannya menyebabkan kelesuan, keletihan, kurang daya tumpuan, cepat marah, pening, jantung berdebar, sesak nafas. sumber Asid Folik ialah kekacang, sayur daun berwarna hijau.

4) Kepentingan Kalsium terlibat dalam proses penambahan garam galian dalam pembentukan tulang dan gigi janin. kontraksi dan relaksasi otot, fungsi2 saraf, pengawalan selular dalaman, confactor enzim selular luaran dan pembekuan darah dan tekanan darah.

kekurangan kalsium mengakibatkan Osteoporosis, pertumbuhan kanak-kanak terbantut, Rikets. sumber Kalsium, susu dan produk tenusu, ikan bertulang, tofu, kekacang, brokoli, bayam, cekur manis dan makanan yang diperkaya oleh Kalsium.
akibat pengambilan Kalsium berlebihan menyebabkan sakit batu karang.

5) kepentingan Zink ialah untuk pengangkutan untuk vitamin A, deria rasa, penyembuhan luka, produksi sperma, perkembangan bayi, memainkan peranan dalam kbanyakan enzim, hormon, dan protein. kekurangan Zink menyebabkan kurang selera makan, tumbesaran kanak-kanak terbantut, kelembapan pembentukan organ seks, penurunan fungsi imuniti, lambat penyembuhan luka. sumber Zink ialah dari hati, daging, ayam, makanan laut, kekacang, bijiran penuh.dan akibat pengambilan berlebihan pula mengakibatkan demam, muntah, cirit-birit, gastrik, pening.

6) kepentingan Iodin membantu dalam pengawalan metabolisme dan pembentukan janin. kekurangannya pula menyebabkan pembesaran kelenjar tairod. sumber iodin ialah dari makanan laut dan garam beriodin. keracunan menyebabkan panas dlam mulut, tekak dan perut, sakit perut, demam, loya, muntah, cirit-birit, Goiter.

itulah sedikit sebanyak Vitamin yang mama ain boleh kongsikan bersama. kepentingan vitamin ini mama ain baca dalam laman web dan buku kesihatan yang mama beli dikedai buku....

No comments:

Post a Comment