IKATAN CINTA KAMI

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, January 28, 2014

Januari yang mendugakan...




Assalamualaikum... 

Mata ini macam nak pejam je. Tapi dah petang sangat, x baik untuk kesihatan kalu lelapkan mata ni. Sementara nak asar ni, baiklah aku menaip jap. Tak tahu nak cerita apa, tapi baru tadi je terjadi.. untuk pertama kali setelah hampir tiga tahun memandu kereta,  aku mengalami kemalangan. Tak lah teruk. Tapi hampir tercabut jugak la jantung aku. hihi. Alhamdulillah, budak dengan maknya hanya mengalami cedera ringan. Luka2 pada bahagian tangan. 

selepas kemalangan,  aku berhenti kereta turun. Nak mintak maaf la, dengan nada marahnya, budak itu kata "tak nampak ke, ni jalan dia?". Hanya dalam fikiran aku, aku nak mintak maaf je. Tak kira salah aku ke salah dia, yang penting aku mintak maaf. Aku angkat dia, berkali2 aku mintak maaf, pelawa dia untuk di bawa ke Klinik, walhal xsedar lagi kereta dah teruk kena langgar. Baru lah budak tu bercakap dengan lembut, "Tak pe la, kak. Lain kali bawak kete elok2 ye", dan kes itu selesai di situ. Alhamdulillah. 

Call En Laki, dia dah masuk hutan. Serius sangat keseorangan. Nasib baik ada kakak ex housemate dulu. banyak tolong. Pakcik Tukang Sapu kat Hq tu pun banyak membantu, tolong ikatkan bumper yang dah terlondeh ke Jalan.  Allah permudahkan segalanya. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

 Pergi kedai yang biasa En laki bt bumper dia, dia kata x boleh nak buat. Suruh pergi kedai Ketuk kereta. Masalahnya yang aku rasa down sangat tu, dia langsung x tengok pun kereta aku. Terus kata x boleh. Balik rumah, bgtau abah. Call emak time tu, ada kat Kuala Kangsar ada urusan kerajaan katanya. Pak saudara plak suruh buat report polis, kata cover diri kita  supaya budak tu x buat report kata kita ni langgar lari. Ya Allah, perkara yang melibatkan polis ni sangat2 menakutkan. Dengan hati yang menangis, pergi ke Balai Polis Central konon2 nak laporan. Alhamdulillah, jumpa polis trafik yang dulunya jiran aku dulu. Ya Allah, dipermudahkan lagi. Dengan nasihatnya, dia kata dalam masa 24 jam call balai polis bahagian trafik, tanya ada tak orang sekian2 buat report tentang kemalangan ini. Alhamdulillah. Settle. 

Dalam hati berdoa, janganlah budak tu buat report tentang kemalangan ini. Benda kecil boleh di selesaikan dengan baik sebenarnya. Tapi kalu melibatkan nyawa, memang kuasa polis diperlukan. 

Awal bulan dulu, aku diduga dengan kemalangan kereta suami. habis pecah cermin depan kereta. Alhamdulillah, masih diberi peluang untuk beribadah dengannya. Cuma perlu keluarkan sedikit duit untuk membaiki kerosakkan kereta tersebut. Pada hari yang sama juga, kereta aku jgk buat hal dengan kerosakkan pada alternator dia. Melayang-layang duit. dan sekali lagi di duga dengan kemalangan pada kereta aku. 

Ketika hati dirundung rasa tertekan, aku selalu membiasakan diri membaca benda2 berilmiah yang boleh membantu aku dari rasa tertekan selain daripada bacaan Ayat-ayat Al-Quran. Alhamdulillah, sangat membantu sebenarnya. Apa yang aku baca, aku selalu serapkan kekuatan tersebut pada En Laki, supaya dia juga dapat bertenang menghadapi Ujian dan Dugaan. Aku tahu Allah sentiasa berada dengan hambaNya.



p/s : Berhati2lah dijalan raya.  :)



No comments:

Post a Comment